Maja labdajátékok, kapu a túlvilágba?
A maják szerint a Világ egy mágikus hely, melyet benépesítenek a különböző fajok és betölti az isteni mágia, ami összeköti a földi és a mennyei világot. A vallási érzület szorosan összefüggött az élettel és ez a rituálékon is kifejezésre jutott. E rituálék során az emberek istenekké és természetfeletti lényekké alakultak át, akik ezt az isteni mágiát szimbolizálták.
A KUKORICA ISTEN
A király egyik legfontosabb szerepe volt a teremtési mítoszból Hun Nal Yeh, a Kukoricaisten felidézése. Ő nemcsak az Első Atya, vagyis a Világfa felállítója a maja mitológiában, hanem a táncosok első megjelenítője is, szimbóluma teremtésnek, életnek és halálnak. A kukorica, a mezoamerikai népek fő kultúrnövénye volt az alapja az élet, az elmúlás és az újjászületés mítoszának és így az ember és a túlvilág kapcsolatának. A burkoló levelek, amelyek a fejlődő magvakat védik, nem engedik a növényt szaporodni emberi közreműködés nélkül, ha a magvakhoz hozzá szeretnénk férkőzni, a burkoló leveleket el kell távolítanunk, csak így lehet a magvakat elvetni, és csak így lesz belőle élelem. Az ember munkája és társadalma viszont nem maradhat fenn az istenek segítsége – a maják hite szerint az istenek vére – nélkül, így az istenek mindig visszatérnek, és az embert áldozathozatalra késztetik. A maja rituálék menetét lényegében ez a kényszer-képzet magyarázza. Ez az elgondolás jutott érvényre a Popol Vuh-ban is említett és a maják által gyakorta megismételt labdajátékok során is, amikor kinyitották a túlvilágba vezető kaput, melyen átlépve a vesztes (vagy éppen ellenkezőleg, a győztes?) csapat kapitánya átléphetett a túlvilágba és ily módon a teremtés mítosza lejátszódott. Meggyőződésük szerint a holtak táncok és rituálék révén tovább élnek. A mai maják hitélete egzotikus keverékét képezi ősi, saját hitüknek és a keresztény hitnek, Isten, Jézus és a szentek alakját egyszerűen besorolva az ősi isteneik közé, mindkettőnek igyekeznek eleget tenni a vér viszonzására (pl. a nagypénteki passiókon Krisztus kereszthalála megismétlődik).
A labdajáték
Ami a labdajátékot illeti, tömör gumilabdával játszották, így a játékosok testrészeit komoly védelemben kellett részesíteni, ugyanis a labda nemcsak súlyos volt, de gyorsan is mozgott. Védelemre szorult a mellkas, a has, a térd, a könyök és az alkar egyaránt; a védőöltözékhez faanyagot, pálma leveleket, állatbőröket használtak. Volt egy játékos, akinek a kezében a célnak megfelelő kődarab volt, ő szervált. Ha az egyik játékosnak sikerült átjuttatni a labdát a játéktér oldalfalán elhelyezett gyűrűn, a mérkőzés eldőlt, de a hibapontokat is folyamatosan számba vették, a labda a gyűrűn átjutva, nem csapódhatott túl magasan a falhoz, nem kerülhetett a földre, a játékosnak nem volt szabad a kezét vagy a lábát használni, stb. A gyűrű nélküli játéktereken a pontokat a jelző kövek segítségével számlálták, me-lyek a kiszögelléseknél voltak elhelyezve, egymástól szabályos távolságban. Egy-egy oldalon három-három jelzőkő ma is jól látható pl. Copanban, ahol a jelző kövek papagájfej alakját veszik fel. A labdajátékon többnyire fiatal férfiak vettek részt, nők részvételéről nincs adatunk. Ezzel ellentétben állhat némelyik kerámiaedényen lévő rajzos ábrázolás, de a nők feltehetőleg csak a feláldozási szertartásokban vehettek részt.
A részvevők számról is megoszlanak a vélemények, pl. a Popol Vuh-ban csak ketten játszottak, más források szerint 4-4, 5-5, Chichén Itzában pedig 7-7 lehetett a küzdők száma. A rajzokon olyan játékos is látható, akin nincs védőruha, valószínűleg ő szervált. A labdát jobbára csípővel vagy vállal továbbították, a kezét csak a szerváló játékos használhatta. A Popol Vuh-ban a labda egy nyúl, ill. egy koponya volt. Ami a labda méreteit illeti, adat gyanánt szolgál, hogy a gyűrű belső átmérője kb. 50 cm, a labda tehát akár emberfejnyi lehetett, a tömör gumiban valószínűleg tényleg lehetett koponya, hogy könnyebb legyen, ezenkívül visszautalt a Popol Vuh-ra. A labdákon glyphák láthatók, ezek vízi liliommal, a tengerrel vagy számokkal hozhatók kapcsolatba, ez utóbbiak jelentőségét nem tudjuk.
A DREZDAI KÓDEX titka
Dr. Romhányi Attila belgyógyász szakorvos megfejti az ókori maják híres kalendáriumának „glypháit” (képírásos jeleit). A maja írás kb. 800 írásjelet tartalmaz, melyek lehetnek: hang, szótag, szó, ideogramma, ezeknek kb. háromnegyede már megfejtett.
A „Drezdai Kódex”-ben – mely a ránk maradt 4 db maja “kódex” közül egyedül tartalmaz időre vonatkozó iniciálékat ‐ a maja papok számításokat, naptári adatokat, népük számára különböző tennivalókat, valamint csillagászati próféciákat jegyeztek fel. A kódex, mely a maják hite szerinti negyedik teremtés idejében készült, beszámol három korábbi teremtésről, amely világoknak mindig egy vízözön vetett véget. A spanyolok érkezése is a negyedik világ idején történt, és ezt is egy pusztító vízözön fogja elsöpörni. A maják elgondolása szerint ez a teremtés 2012. december 21-én véget ér és ekkor indul majd az ötödik teremtés. Mint látjuk ez be is következett, jelenleg az ötödik „Teremtés”-ben élünk.
A kötet tartalmazza az eredeti Drezdai Kódex oldalak (74 db) színes faximiléjét, minden oldalhoz hozzárendelve annak hiteles megfejtését, tényszerű „fordítását”, melyet teljes egészében a világon először Dr. Romhányi Attila könyvében olvashatunk.